Verslag in PDF

Verslag Fa. BRABO Hillegom op 29-10-2019

Deze excursie is georganiseerd door Arij als alternatief voor zijn spreekbeurt. Arij heeft vanuit het verleden goede contacten met de oprichter van BRABO dhr C. v. d. Frijt dus dit kwam hier goed van pas.

Brabo

BRABO staat voor B(entley) R(olls-Royce) A(utomobiel) B(ijzondere) O(onderdelen).

De firma is ontstaan door een uit de hand gelopen hobby van Dhr. v. d. Frijt die na het uitoefenen van diverse beroepen en na het zelf aanschaffen van een oude Rolls-Royce steeds meer fascinatie voor dit merk kreeg en zich ging toeleggen op het repareren van zowel Bentley als Rolls-Royce auto’s en het verzamelen/reviseren van onderdelen van deze merken. Vanwege milieu eisen is het bedrijf verhuisd van Heemstede naar de huidige nieuwbouw locatie in Hillegom waar zij inmiddels zijn uitgegroeid tot een wereldspeler op het gebied van  toelevering van (gebruikte) onderdelen van Bentley en Rolls-Royce. Daarnaast repareren en demonteren zij deze auto’s en verzorgen zij onderhoud en spuitwerk. Gasinstallaties kunnen worden ingebouwd en de verkoop gaat voornamelijk in consignatie. Door hun unieke positie hebben zij veel export en een enorm internationaal netwerk. Samenwerking met een tweetal Engelse collega’s vindt plaats om bv gezamenlijk in te kopen. Zij zijn dan ook qua prijzen van onderdelen aanzienlijk goedkoper dan de officiële Bentley en Rolls-Royce dealers. In Nederland zijn maar twee echte concurrenten volgens Dhr. v. d. Frijt; een in Huizen en een in Zeeland.

Aantal werknemers BRABO: 10 personeelsleden waarvan 5 parttime.

Rondleiding

Wij werden rondgeleid door het bedrijf, via de reparatie- en testafdeling, de showroom naar de  zolderverdieping waar oa total loss auto’s worden gedemonteerd. De meeste belangstelling van ons ging uit naar de showroom waar een fantastische selectie Bentley’s en Rolls-Royce modellen stond. Bentley heeft van huis uit altijd een meer sportief karakter gehad dan RR. Door(te) veel race activiteiten in de 1920 verloor Bentley zoveel geld dat Rolls-Royce hen overnam. Het koetswerk werd in die tijd uitbesteed aan gespecialiseerde firma’s. Materiaal koetswerk was meestal aluminium of een combinatie van aluminium en staal. Van de aanwezige Bentley’s was het model Camargue het meest speciaal

Van Rolls-Royce waren meerdere modellen te zien, variërend van het oudste model Silver Cloud, via Silver Shadow, 

Flying Spur (voor het eerst een turbo), tot het 2000 model Arnache. Prijzen variëren van € 30.000 tot € 250.000. Dit is afhankelijk van bouwjaar, stuur links-of rechts, gemaakte oplage, motortype, verlengde uitvoering etc. Het brandstofverbruik van de meeste modellen is 1 liter op 5 km.

 

Overname

De hoogtijdagen van zowel Rolls-Royce als Bentley waren in de periode 1955 -1965. Daarna werd Mercedes beter qua techniek en efficiëntie. Uiteindelijk konden beide merken het niet meer bolwerken. Rolls-Royce werd overgenomen in 2003 door BMW en Bentley door Volkswagen.

De laatste klant voor een Bentley was Wibi Sourjadi die nogal wat noten op z’n zang had wat betreft geproduceerd geluid en vering. Hij heeft ‘m uiteindelijk wel gekocht maar volgens Dhr v.d.Frijt  heeft hij meer talent voor pianospelen dan voor op tijd betalen. 

Al met al een zeer geslaagd bezoek en een goede greep van Arij om dit te organiseren